^Powrót na górę
SZKOLNA LIGA TWÓRCZOŚCI
PROJEKT WIELOLETNI
OPRACOWAŁA: MGR E.SZCZERBA – AUTOR I KOORDYNATOR PROJEKTU
Motto Szkolnej Ligi Twórczości:
„SKORO WSZYSCY JESTEŚMY OBRAZEM BOGA, KAŻDY Z NAS MA CECHY TWÓRCZE I CAŁY PROBLEM POLEGA NA TYM, JAK JE WYDOBYĆ…”
P. JOHNSON „TWÓRCY”
1.ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNE:
Szkolna Liga Twórczości - to projekt wieloletni, który jest realizowany w PSP w Zgłobicach od 2009 r. Obejmuje on klasy 4- 6 i polega na twórczym działaniu uczniów, które przybiera formę konkursów międzyklasowych. Konkurencje organizowane przez Ligę (zgodnie z rocznym planem) zakładają wspólne klasowe projekty, tworzenie prac na określony temat pod opieką wychowawców klas. W każdym roku szkolnym opiekunami SLT są nowi nauczyciele, którzy wraz z koordynatorem układają plan Ligi będący sumą pomysłów i propozycji wszystkich uczących. Roczny plan uwzględnia: temat konkursu, termin realizacji, osoby odpowiedzialne za jego przeprowadzenie, oraz opis działań, wytworów pracy uczniów, metody, techniki.
Niektóre konkurencje są stałymi punktami planu konkursów, są to: „Szkolny Festiwal Piosenek i Pieśni Patriotycznych”, „W świątecznym nastroju” - konkursy plastyczne na ozdoby bożonarodzeniowe i wielkanocne, konkursy o tematyce ekologicznej z okazji Dnia Ziemi, „W zdrowym ciele zdrowy duch” - konkurencje sportowe z okazji Dnia Dziecka, Szkolny Festiwal Piosenki Obcojęzycznej „EUROSONG”, akcja „Liderzy czytelnictwa”.
Ponadto każdego roku dochodzą nowe propozycje konkurencji. Swoim zakresem obejmują one: edukację regionalną, ekologiczną, czytelniczą i medialną, wychowanie patriotyczne i obywatelskie, działania profilaktyczne ( kultura zachowania, nałogom mówimy nie, zdrowy styl życia). Tematy prac konkursowych nawiązują do świąt, uroczystości szkolnych czy państwowych, obrzędowości pór roku. Ocenie podlega również udział w różnych szkolnych akcjach (np. zbiórka baterii, plastikowych butelek, nakrętek).
Często konkurencje uwzględniają hasła, wytyczne MEN i Kuratorium w Krakowie do pracy szkoły w danym roku szkolnym.
Tematy konkursów oraz informacje szczegółowe z nimi związane są podawane na początku roku szkolnego podczas apeli organizowanych na godzinach wychowawczych. Ponadto roczny plan konkursów umieszczany jest na tablicy ściennej na korytarzu – I piętro i dostępny dla wszystkich uczniów oraz wychowawców. Na tablicy znajduje się również tabelaryczne zestawienie wyników konkursów oraz opis projektu.
Prace konkursowe są prezentowane i ocenione przez Kapitułę SLT podczas prezentacji w wyznaczonym terminie na godzinach wychowawczych. Pracami zespołów klasowych nad wykonaniem wyznaczonych zadań kierują wychowawcy oraz samorządy klasowe, ich członkowie kontaktują się z koordynatorem i rocznymi opiekunami SLT w razie pytań lub wątpliwości.
Uczniowie wykonują prace na godzinach wychowawczych, zajęciach pozalekcyjnych, niektóre elementy w ramach klasowych projektów mogą przygotować w domach.
Podsumowanie wyników – punktów zdobytych przez poszczególne klasy w zmaganiach konkursowych następuje w czerwcu każdego roku szkolonego i na tej podstawie wyłoniona zostaje najlepsza klasa, która otrzymuje tytuł Mistrza Szkolnej Ligi Twórczości. Nagrodą jest dyplom oraz drobne upominki, które wręcza Dyrektor Szkoły na akademii z okazji zakończenia roku szkolnego.
2. KAPITUŁA SZKOLNEJ LIGI TWÓRCZOŚCI - CZŁONKOWIE, ZADANIA:
Członkowie Kapituły:
- Dyrektor Szkoły – mgr Ewa Sojat
- Wicedyrektor
- pedagog
- opiekun SLT– wybrany nauczyciel na dany rok szkolny
- mgr E. Szczerba – autor i koordynator projektu
Zadania Kapituły:
- ocena prac konkursowych
Zadania nauczyciela rocznego opiekuna SLT :
- planowanie nowych zadań konkursowych na dany rok szkolny,
- organizowanie apeli informacyjnych, występów – prezentacji prac konkursowych,
- systematyczne uzupełnianie tabeli z ocenami za prace konkursowe,
- udzielanie wyjaśnień, odpowiedzi na pytania samorządów klasowych w związku
z konkursami,
- sporządzanie rocznego sprawozdania z realizacji projektu na zakończenie roku szkolnego.
Zadania koordynatora projektu:
- wyłonienie rocznych opiekunów SLT,
- pomoc w opracowaniu rocznego planu konkursów,
- udzielanie wskazówek samorządom klasowym, wychowawcom podczas realizacji zadań
konkursowych, koordynowanie prac – pomoc opiekunom w organizacji dnia prezentacji
prac konkursowych,
- opieka nad tablicą poświęconą SLT.
3. TERMIN REALIZACJI PROJEKTU:
Projekt zakłada działania długoterminowe, początek realizacji – wrzesień, rok szkolny
2009/ 2010.
4. CELE GŁÓWNE PROJEKTU:
- Wyzwalanie u uczniów aktywności twórczej, kształtowanie i rozwijanie twórczej postawy
zgodnie z zasadą, że każdy człowiek jest twórcą w jakiejś dziedzinie, a sztuką jest to
wydobyć, nazwać, kształtować i promować.
- Pomoc w odkrywaniu indywidualnych możliwości twórczych uczniów, przezwyciężaniu
barier poznawczo-motywacyjnych, emocjonalnych utrudniających aktywność twórczą.
- Wdrażanie do zdrowej rywalizacji międzyklasowej w różnego typu konkurencjach.
- Integracja zespołów klasowych.
- Uczenie empatycznego współdziałania w grupie, komunikacji interpersonalnej,
odpowiedzialności wobec siebie i innych za powierzone zadania.
- Rozwijanie wyobraźni.
- Wdrażanie do realizacji własnych pomysłów.
- Poznawanie aktywnych metod pracy, wdrażanie do sprawnego stosowania metod i technik
twórczego rozwiązywania problemów oraz projektowania zmian.
- Obniżenie poziomu agresji, uczenie prawidłowych zachowań prospołecznych – poprzez
wyzwolenie autentycznej aktywności twórczej.
- Wzmacnianie pozytywnego wizerunku jednostki i grup.
- Zachęcenie do podejmowania inicjatyw, wykazywania przedsiębiorczości na rzecz klasy,
szkoły, środowiska.
- Wyszukiwanie i promowanie ukrytych zdolności, talentów dzieci.
- Rozwijanie zainteresowań.
Cele szczegółowe wynikać będą z poszczególnych zadań konkursowych proponowanych klasom do wykonania w danym roku szkolnym. Będą one związane z nabywaniem wiedzy z różnych dziedzin, poznawaniem ciekawych, wartościowych postaci – sławnych Polaków, twórców regionalnych, promowaniem właściwych nawyków, zachowań, postaw np. proekologicznych, prozdrowotnych, patriotycznych i obywatelskich itp.
4. METODY I FORMY PRACY, WYTWORY PRACY UCZNIÓW:
- turnieje, konkursy- np. wiedzowe, występy wokalne
- zawody sprawnościowe, sportowe
- klasowe prezentacje, scenki
- plakaty, makiety, albumy
- prace plastyczne
- wystawki
- prezentacje multimedialne
- dokumentacja fotograficzna
- projekty klasowe
- gazetki okolicznościowe
- praca zespołowa, w grupach, indywidualna
5. OCENA PRAC KONKURSOWYCH:
Oceny za poszczególne prace konkursowe klas są dokonywane przez Kapitułę SLT.
Zapisuje się je w skali punktowej w wyznaczonej tabeli na tablicy SLT. Zawiera ona podział na klasy, temat konkursu, liczbę punktów przyznanych za dany konkurs, sumę końcową punktów. Oceny są jawne, podawane z uzasadnieniem podczas prezentacji prac konkursowych.
6.PRZEWIDYWANE EFEKTY:
Wzbogacanie wiedzy uczniów z różnych dziedzin- związanych z tematyką konkursów.
Wdrożenie uczniów do pracy metodami aktywnymi. Upowszechnienie metody projektu.
Większa integracja wewnątrzklasowa i międzyklasowa.
Wyzwolenie u uczniów dużej aktywności twórczej, pasji poznawczej. Stawianie ich w roli badaczy, poszukiwaczy wiedzy, odkrywców.
Rozwój twórczego myślenia, kreatywności, przedsiębiorczości, umiejętności planowania i zespołowego wykonywania zadań.
Wdrażanie do korzystania z wielu źródeł informacji.
Umożliwienie uczniom prezentacji własnych zdolności, talentów w różnych dziedzinach.
Angażowanie wszystkich uczniów w zespołach klasowych do wykonania zadań konkursowych wg. ich predyspozycji, aktywizowanie, wzbudzanie wiary we własne możliwości.
Lepsza współpraca samorządów klasowych z pozostałymi członkami zespołów.
Z roku na rok podnoszenie jakości wytworów pracy uczniów – duże zaangażowanie dzieci w wykonywanie zadań.
Zacieśnianie współpracy wychowawców z rodzicami, zaangażowanie opiekunów w życie szkoły poprzez współudział w wykonywaniu niektórych zadań konkursowych.
7. EWALUACJA:
analiza, ocena wytworów pracy uczniów (zadań konkursowych)
wywiad z uczniami, zespołami klasowymi, wychowawcami