^Powrót na górę
CEREMONIAŁ SZKOLNY
Z WYKORZYSTANIEM SZTANDARU
w Publicznej Szkole Podstawowej
im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego
w Zgłobicach
Ceremoniał szkolny jest opisem przeprowadzenia uroczystości
z udziałem sztandaru szkolnego i samej celebracji sztandaru. Stanowi integralną część uroczystości oraz imprez szkolnych.
SZTANDAR SZKOLNY
CHWYTY SZTANDARU
Postawa zasadnicza - sztandar położony na trzewiku drzewca przy prawej nodze na wysokości czubka buta. Drzewce przytrzymywane prawą ręką na wysokości pasa. Lewa ręka jak w postawie zasadniczej.
Postawa „spocznij” - sztandar trzymany przy prawej nodze jak
w postawie "zasadniczej". Chorąży i asysta w postawie "spocznij".
Postawa „na ramię” - chorąży prawą ręką (pomagając sobie lewą) kładzie drzewce na prawe ramię i trzyma je pod kątem 45° w stosunku do ramienia. Prawa ręka wyciągnięta wzdłuż drzewca.
Postawa „prezentuj” - z postawy "zasadniczej" chorąży podnosi sztandar prawą ręką i pionowo do góry wzdłuż prawego ramienia
a dłoń prawej ręki trzyma na wysokości barku. Następnie lewą ręką chwyta drzewiec sztandaru tuż pod prawą i opuszcza prawą rękę na całej jej długości, obejmując dolną część drzewca. Asysta w postawie "zasadniczej".
Salutowanie sztandaru w miejscu - wykonuje się z postawy prezentuj- "Chorąży robi zwrot w prawo skos z równoczesnym wysunięciem lewej nogi w przód na odległość jednej stopy i pochyla sztandar do przodu pod kątem 45°. Po czasie "salutowania" przenosi sztandar do postawy "prezentuj."
Salutowanie sztandarem w marszu - z położenia "na ramię" w taki sam sposób jak przy salutowaniu w miejscu. Komendy: „na prawo patrz ” - pochyla sztandar „baczność ” - bierze sztandar na ramię.
CEREMONIAŁ UROCZYSTOŚCI SZKOLNYCH
Z UDZIAŁEM SZTANDARU
Komendy. Opis sytuacyjny zachowania się uczestników po komendzie.
a ) wprowadzenie sztandaru
1. Proszę o powstanie
Uczestnicy powstają przed wprowadzeniem sztandaru.
Poczet -przygotowanie do wyjścia postawa „na ramię”.
2. „Baczność ” sztandar wprowadzić
Uczestnicy w postawie "zasadniczej" .
Poczet- wprowadzenie sztandaru w postawie „na ramię
w marszu” - zatrzymanie na ustalonym miejscu – postawa „prezentuj”.
3. „Do hymnu ”
Uczestnicy w postawie zasadniczej.
Poczet - postawa „salutowanie w miejscu”.
4. „Po hymnie ”
Uczestnicy w postawie spocznij.
Poczet- postawa „spocznij”
5. Można usiąść.
Uczestnicy siadają.
Poczet- postawa "spocznij".
b ) wyprowadzenie sztandaru
1. Proszę o powstanie
Uczestnicy powstają.
Poczet-postawa "spocznij"
2. "Baczność" sztandar wyprowadzić
Uczestnicy w postawie „zasadniczej”.
Poczet- wyprowadzenie sztandaru- postawa „na ramię w marszu”.
3. „Spocznij ”
Uczestnicy siadają.
CEREMONIAŁ PRZEKAZANIA SZTANDARU
Komendy. Opis sytuacyjny zachowania się uczestników.
1. Proszę wstać.
Uczestnicy wstają postawa „spocznij”.
2. Poczet sztandarowy oraz nowy skład pocztu do przekazania sztandaru- wystąp
Uczestnicy postawa „zasadnicza”.
Poczet- postawa „zasadnicza” do postawy „prezentuj”
Nowy skład pocztu występuje i ustawia się z przodu sztandaru- postawa „zasadnicza”.
3. „Baczność”- sztandar przekazać
Uczestnicy postawa „zasadnicza ”
Dotychczasowa asysta przekazuje insygnia - ustawia się obok nowej asysty po lewej i prawej stronie
Chorąży:
- podaje sztandar jednej z asysty,
- przekazuje szarfę potem rękawiczki,
- następnie odbiera sztandar i przekazuje go nowemu chorążemu i mówi: „Przekazujemy Wam sztandar szkoły-symbol patriotyzmu i tradycji,
noście go z dumą i honorem”
Sztandar w postawie „spocznij”.
4. „Baczność” ustępujący poczet odmaszerować
Uczestnicy w postawie „zasadniczej” nagradzają barwami ustępujący poczet, który przechodzi na wyznaczone miejsce.
Nowy poczet- postawa „zasadnicza”.
5. „Baczność”- sztandar wyprowadzić
Uczestnicy- postawa „zasadnicza”.
Nowy poczet- z postawy „zasadniczej” -postawa „na ramię
w marszu”.
6. „Spocznij ”
Uczestnicy siadają.
UDZIAŁ SZTANDARU W UROCZYSTOŚCIACH
POZA TERENEM SZKOŁY
Sztandar szkoły może brać udział w uroczystościach rocznicowych organizowanych przez administrację samorządową i państwową oraz w uroczystościach religijnych: mszy świętej.
Nasz Sztandar